Artikel

NG-1983-1

Laure-Anne Vermaercke

Achttien jonge Vlaamse en Nederlandse auteurs lieten zich inspireren door 19e eeuwse artefacten uit het Rijksmuseum, met oog voor ongezien werk. Met Kiriko Mechanicus kijken we naar Meisje in witte kimono, geschilderd door George Hendrik Breitner in 1894. ‘Wij hebben geen woorden nodig he, moppie. Doe je ding maar uit.’

Gerrit Schouten, Diorama van de koffie- en katoenplantage Zeezigt, ca. 1815 - ca. 1821 / Collectie Rijksmuseum, Amsterdam

NG-1983-1 

specificaties  

je leest: hout / papier / lijm / verf / perspex 

 

een kijkkast van een autodidact                                     met rechte zijkanten  

                                                                                             en een halvemaanvormige achter- en bovenzijde  

een miniatuurwereld in opdracht                                  van 57,5 cm hoog × 155,5 cm breed × 25 cm diep 

                                                                                             (lijst telkens inclusief) 

een waarheidsgetrouwe momentopname                  van de koffie- en katoenplantage “Zeezigt”  

                                                                                             circa 1815 - 1821 

observaties  

zichtbaar 

(in stijgende lijn van detail) 

onzichtbaar  

(in stijgende lijn van belang) 

1.      1. een wolkenlucht  

die je zo in twee lijkt te kunnen plooien
onder de huizen en de palmbomen  

1.      1. de zee  

waaraan de plantage
haar naam ontleende 

2.      2. een pad 

omzoomd met heggen  

dat links uitgeeft op  

2.      2. de springvloed  

die na de orkaan de plantage  

uiteindelijk verwoestte   

3.      3. een weide  

met koeien en een sluis  

boven de oever van  

3.      3. de koffie- en katoenplanten
die dagelijks door verweerde
mensenhanden werden geplukt  

4.      4. een rivier  

met boten aan de kade rechts  

is het een drukte van jewelste  

4.      4. de verhalen    

achter de mensenhanden  

die we nooit zullen kennen  

conclusies  

achthonderd is een getal dat zich niet zomaar door het blote oog laat tellen  

 

ik geef hun geen stem want een stem                           die hadden ze  

ik laat hen niet spreken want het beeld                        kan voor zich spreken   

 

als je dicht genoeg komt 

als je de tijd neemt  

 

zie je misschien een man                                                 een man te paard in de rechterbovenhoek  

die een andere man                                                          een tot slaaf gemaakte man die vluchtte 

terugvoert naar de plantage  

 

om vermoedelijk verder te werken in de timmerwerkplaats  

en de koffiedroogvloer te vegen  

en katoen te spreiden onder de onzichtbare zon  

 

dit is een uitnodiging om eens echt goed te kijken  

 

© Sanne De Wilde

Laure-Anne Vermaercke (1996) is dichter. Ze was jarenlang een van de drijvende krachten achter Auw La en was binnen en buiten België al op verscheidene podia te zien. Haar werk verscheen eerder al in/op Dilemma, Waar Zine de Vrouwen en Notulen van het Onzichtbare. In de zomer van 2018 toerde ze mee met de Poëziebus en in de herfst van 2019 publiceerde ze samen met Marie Bockaert het chapbook FEAR/JOY of Missing Out bij Marktcorruptie.