Meedoen is gratis
Het maakt niet uit of je een historische vereniging bent, archief, bibliotheek, boekhandel, filmhuis of theatergroep: iedereen kan gratis meedoen. Je wordt deelnemer zodra je een publieksactiviteit organiseert in oktober en deze aanmeldt op deze website. Dat doe je door een account aan te maken, waarna je via je profielpagina een activiteit aanmaakt. Uiteraard is je activiteit aan geschiedenis gerelateerd. Hij moet daarnaast aansluiten bij het thema van de Maand van de Geschiedenis en een link leggen met onze merkbelofte 'Ontdek gisteren, begrijp vandaag'.
Je activiteit hoeft niet spectaculair of groots van opzet te zijn. Een klein programma kan net zoveel impact hebben. Belangrijk is de inhoud en relevantie van je verhaal, de vorm van je programma en de doelgroep die je wilt bereiken. Met scherpe debatten, spraakmakende sprekers, colleges, bijzondere rondleidingen, kleine festivals, filmavonden, tentoonstellingen, webinars, pubquizzen, stadswandelingen en andere (kinder)activiteiten staat geschiedenis een maand in het jaar prominent in de schijnwerpers.
Wat vragen wij?
Je activiteit:
- Gaat over geschiedenis;
- Moet een directe link hebben met het thema Natuurlijk;
- Legt een verband tussen verleden en heden ('Ontdek gisteren, begrijp vandaag');
- Is toegankelijk voor publiek;
- Heeft een duidelijke omschrijving en een pakkende titel;
- Bevat een sterk beeld dat iets toevoegt aan de tekst;
- Bevat kloppende en volledige praktische informatie inclusief contactpersoon.
Deze activiteit meld je aan op deze website. Op de pagina Hoe meld je activiteiten aan? kun je lezen hoe je dit doet en wat je hiervoor nodig hebt.
Promotie:
- Je zet het gratis promotiemateriaal in de maand oktober in;
- Als deelnemer draag je samen met andere deelnemers en partners de Maand van de Geschiedenis uit. Dit doe je door bijvoorbeeld publiciteit te maken voor je activiteit en daarin ook de Maand van de Geschiedenis te noemen en ons logo en onze templates te gebruiken en door te verwijzen naar de website.
Extra aandacht:
Sommige activiteiten zijn geschikter om via onze mediakanalen uit te zetten dan andere. Activiteiten worden beloond voor:
- Inspirerende sprekers die een jonger publiek aanspreken;
- Het vergroten van diversiteit in aanbod en publiek;
- Originaliteit in de vertaling van het jaarthema;
- Koppeling met een of meer van de volgende domeinen: filosofie, muziek, film, food, politiek, outdoor (wandelen/fietsen), toerisme, bijzondere locaties;
- Exclusiviteit voor de Maand van de Geschiedenis.
Wat bieden wij?
- Meeliften op een grote landelijke en regionale mediacampagne (krant, tijdschrift, televisie, online);
- Kans op opname in een van de offline en online kanalen van partners (bijvoorbeeld bijlage VPRO Gids, landelijke en regionale kranten);
- Kans op opname in selecties voor landelijke en regionale pers;
- Kans op vermelding op social media en een prominente plek op onze homepage;
- Kans op een bezoek van de Maand van de Geschiedenis Reporters die een video maken over jouw activiteit;
- Gratis offline en online promotiepakket (posters, logo's, templates enz);
- Mogelijkheid om nieuw publiek te trekken (32% van de deelnemers geeft aan tijdens de Maand van de Geschiedenis 2024 nieuw publiek te bereiken);
- Nieuwe samenwerkingsmogelijkheden (53% van de deelnemers geeft aan in het kader van de Maand van de Geschiedenis 2024 met andere organisaties samen te werken);
- Het opdoen en delen van inspiratie en kennis via de landelijke netwerkbijeenkomst (op 11 maart 2025), de homepage en deelnemersnieuwsbrief;
- Een eigen pagina voor je activiteit(en) op maandvandegeschiedenis.nl.
Campagne en PR
Uit evaluatieonderzoek van Markteffect blijkt dat de Maand van de Geschiedenis veel Nederlanders bereikt via radio en televisie, maar ook via artikelen en bijlagen in kranten en tijdschriften, evenals via online vermeldingen. Om dit te blijven verwezenlijken werken we intensief samen met verschillende mediapartners, die zorgen voor een enorme zichtbaarheid van de Maand van de Geschiedenis en die jouw activiteit in de schijnwerpers zetten.
Essay
De auteur van het essay van de Maand van de geschiedenis is een belangrijke ambassadeur van onze campagne. Er wordt in september en oktober veel gepubliceerd en uitgezonden rondom het essay. De essayist van dit jaar wordt begin maart bekendgemaakt. In oktober is het essay van de Maand van de geschiedenis te koop in de boekhandel voor een zacht prijsje. De essayist is ook (onder voorbehoud van beschikbaarheid) te boeken voor jouw eigen activiteit tijdens de Maand. Bekijk de activiteitenmarkt op deze website voor meer informatie.
VPRO
Begin oktober vind je in de VPRO Gids een special over de Maand van de Geschiedenis, met activiteiten in oktober, interviews, artikelen en meer. Activiteiten die uiterlijk 21 juli zijn aangemeld, maken kans om opgenomen te worden in de special van de VPRO Gids. VPRO-radioprogramma OVT besteedt met meerdere uitzendingen in oktober eveneens volop aandacht aan de Maand van de Geschiedenis.
Maand van de Geschiedenis Reporters
Ook dit jaar gaan de Maand van de Geschiedenis Reporters weer op pad om professionele video's te maken. Wellicht komen ze eind augustus of begin september bij jou langs om te ontdekken wat voor activiteiten je op het programma hebt staan. Jij kunt dus kans maken om een voorproefje te geven van jouw Maand-activiteit. Zowel kleine als grote activiteiten komen in aanmerking. De reportervideo’s publiceren we op social media en op de website van de Maand van de Geschiedenis. Bovendien worden ze ingezet in onze online campagne. Zit je bij de selectie, dan krijgt jouw activiteit niet alleen speciale aandacht, maar beschik je ook direct over mooi professioneel beeldmateriaal dat je gratis kunt gebruiken om jouw Maand-activiteit te promoten. Activiteiten die uiterlijk 21 juli zijn aangemeld, maken kans om hiervoor geselecteerd te worden. In augustus nemen wij contact op met de instellingen die een bezoekje kunnen verwachten van de reporters.
Overige campagne
Natuurlijk besteden we op veel meer manieren aandacht aan de programmering, via betaalde en onbetaalde promotie. Zo hebben de agendatips een prominente plek in onze nieuwsbrieven en eigen social media posts, sturen we thematische en regionale persberichten rond met relevante selecties, vind je ons veel terug in regionale media en uitagenda’s, zetten we regionale campagnes in op social media en kun je onze posters, billboards of video’s spotten in het straatbeeld door onze outdoorcampagnes.