Artikel

Kobalt Blauw | Cobalt Blue Claude Monets blauw

Emma Zuiderveen

Achttien jonge Vlaamse en Nederlandse auteurs lieten zich inspireren door 19e eeuwse artefacten uit het Rijksmuseum, met oog voor ongezien werk. Met Emma Zuiderveen kijken we naar het blauw in het schilderij La Corniche bij Monaco van Claude Monet uit 1884. ‘Toeristen maken hun rondjes in draf/ tot de longen gevuld en gevoed zijn/ met hele kleine stukjes geschiedenis.’

Claude Monet, La Corniche bij Monaco, 1884 / Collectie Rijksmuseum, Amsterdam

Je ziet me glinsteren in de golven en dan plots verrijzen uit een vlakte. Zucht de wind, dan dein ik mee. Verstrooid stuif ik langs achtergronden, en sla ik stuk tegen het hemelgewelf. Ik klim en ik wortel. Ik hecht mij aan vezels - linnen houdt mij liefdevol vast.

 

Ik werk voor alle grote namen. Ik werk voor Monet.

 

IN DE 19DE EEUW WAS BLAAFARVEVÆRKET  MARKTLEIDER IN KOBALTWINNING.

Mijnen: Noorwegen. Hoofdkantoor: Noorwegen.

 

Verkocht, verpacht, vergeven (1813, 1814, 1822, 1849, 1855) en opgegeven (1898). Vandaag de dag heeft het gebied een toeristische bestemming.

 

Blaafarveværket strekt zijn armen uit

naar het landschap van Skuterudåsen. Het silhouet

van de heuvel is een trap van grind.

 

A fantastic area which opens up

in front of your eyes”.

 

Toeristen maken hun rondjes in draf

tot de longen gevuld en gevoed zijn

met hele kleine stukjes geschiedenis.

 

Net genoeg om de dag mee in te kleuren,

om te hunkeren naar het blauw van de

afstand, dat stukslaat tegen vandaag.

 

“We had just one mission: to supply

the world with stunning blue pigment”.

ANNO 2021 IS GLENCORE MARKTLEIDER IN KOBALTWINNING.

Mijnen: Congo. Hoofdkantoor: Zwitserland.

 

Beste kobaltaandelen om nú te kopen: PAN.AX, GLEN.L, FCX, 3993.HK, VALE.

 

 

Glencore graaft vreemdvormige ovalen

uitgestrooid over een maanland van klei,

 

in de kraters zwerven lichamen, soms

kleurt het water naar het materiaal.

 

Poorten verrijzen waarachter de lopen

van geweren je toekijken, een bord hangt om de nek.

 

We do not tolerate any form of child, forced, or compulsory labour”.

 

Maar de longen zijn van stof, en de huid staat strak om gewrichten en stramme spieren, soms klettert

 

naar beneden, de stilte valt steil, wat is
tekent zich af in de schaduw van een kleur.

Je ziet me maar je ziet me niet. Ik verdwijn achter glas, plastic en metaal. Ik kleed mij in een zwarte mantel, met de opdruk Li-on en het onderschrift CE. Ik fixeer en ik stabiliseer. Ik ben een elektronisch wonderkind; leg je oor eens tegen je smartphone en luister naar mijn stille kracht.

 

Ik werk voor alle grote namen. Ik werk voor Apple, Dell, Google, Tesla en Microsoft.

 

© Sanne De Wilde

Emma Zuiderveen
(1992) is dichter, activist en scheikundige. Momenteel werkt ze aan een PhD binnen klimaatwetenschappen over de ecologische voetafdruk van nieuwe biomaterialen. Ze publiceerde onder andere bij De Optimist, Hard//hoofd, Tijdschrift Ei, Op Ruwe Planken en Kluger Hans en maakt samen met Tarif El-Fasih de podcastserie ‘De Wereld en de Dingen’.