Artikel

Bepaal je doelgroep

Wie wil je bereiken?

De keuze van je doelgroep geeft kleur aan de inhoud en vorm van je programma. Door te werken met doelgroepen krijg je beter inzicht in hoe mensen naar de wereld kijken en hun keuzes maken. Hierdoor kun je meer focus aanbrengen in je aanbod. Een op de doelgroep geënt product versterkt je merkidentiteit.

De Maand van de Geschiedenis werkt met de volgende drie doelgroepen:

De Verdiepingszoeker

De verdiepingszoeker wil zijn tijd graag 'nuttig’ besteden en is op zoek naar een inhoudelijk programma. 22% van deze groep is tussen de 35-44 jaar en 24% is tussen de 50-59 jaar.

Denk bij je programma voor de verdiepingszoeker aan de volgende zaken:

  • Inhoudelijk en relevant
  • Historische context en perspectief
  • Maatschappijkritisch
  • Intellectuele uitdaging
  • Bekende historische sprekers, wetenschappers of politici
  • Authentieke locaties
  • Rustig programma waarvoor men de tijd kan nemen
  • Combinatie van cultuur en natuur
  • Tentoonstelling, rondleiding, wandelen, fietsen, lezing, debat

De Ervaringszoeker

De ervaringszoekers zijn open en kritische wereldburgers die waarden als ontplooien en beleven nastreven. Het zijn de pioniers van de belevingscultuur. Deze mensen willen steeds nieuwe en bijzondere ervaringen opdoen. 38% van de doelgroep is tussen de 15 en 34 jaar.

Denk bij je programma voor de ervaringszoeker aan de volgende zaken:

  • Persoonlijke verhalen van inspirerende personen
  • Verheldering bij actualiteit
  • Verrassend door bijvoorbeeld meerdere perspectieven
  • Bijzondere locatie
  • Spraakmakende sprekers met een gedurfde mening
  • Esthetisch, sfeervol en inspirerend
  • Is geschikt voor vrienden en/of partner
  • Debat, film, college, workshop

De Plezierzoeker

Een groep die in de vrije tijd op zoek is naar verdiende ontspanning, een dagje uit, spanning en entertainment. De groep bevat veel gezinnen en het is voor hen van belang dat de kinderen een plezierige dag hebben. 40% van de doelgroep is tussen de 15-34 jaar en 21% is tussen de 35-44 jaar.

Denk bij je programma voor de plezierzoeker aan de volgende zaken:

  • Totaalbeleving: aanraken, ruiken, horen, erin kunnen
  • Onderwerp of opzet moet groots, spectaculair en spannend zijn
  • Op games en entertainment gericht
  • Aanbod is populair, laagdrempelig en toegankelijk
  • Programma is geschikt voor meerdere leeftijden
  • Prijsgevoelig
  • Goed bereikbaar
  • Lokaal georiënteerd

Wil jij sparren over welke doelgroepen je bereikt en wil bereiken met jouw Maand-activiteit? Neem dan eens contact met ons op. We denken graag met je mee!