Artikel

Wat doet het goed?

Je programma hoeft niet spectaculair of groots van opzet te zijn. Een klein programma kan ook veel impact hebben. Belangrijk is de inhoud en relevantie van je verhaal, de vorm van je programma en de doelgroep die je wenst te bereiken. Hieronder geven we een paar voorbeelden van activiteiten die het goed deden in oktober 2023. Toen stond het thema 'Eureka!' centraal.

Festival

Activiteiten met een festivalopzet doen het altijd bijzonder goed bij een jonger publiek. Het Rijksmuseum organiseert al jaren succesvol de Nacht van de Geschiedenis in het laatste weekend van de Maand. Door de afwisseling van lezingen, interviews, theater, voordrachten en muziek is de Nacht ieder jaar weer een feestje. Ook de Nacht van de Utrechtse Geschiedenis wist dit jaar een bezoekersrecord neer te zetten. 3voor12 zorgde voor de muzikale invulling door het thema ‘Eureka!’ naar nieuw ontdekte bandjes en singer-songwriters te vertalen. Denk je dat een festival alleen is weggelegd voor de grote jongens? Niets is minder waar!  Zo boden ook de Dag van de Veenendaalse Geschiedenis en de Dag van de Meteoriet in het Overijsselse Diepenveen leuke en afwisselende programma's voor jong en oud. De kern hiervan is een combinatie van uiteenlopende, laagdrempelige, kleinere programma’s voor verschillende doelgroepen. 

Achter gesloten deuren

Een beetje mysterie trekt de aandacht. Mensen zijn altijd nieuwsgierig naar dat wat ze normaal niet te zien krijgen. Als je in de gelegenheid bent het publiek een kijkje te bieden op plekken die doorgaans niet toegankelijk zijn, heb je vaak al een streepje voor. Veel archieven, onderzoeksinstituten en sterrenwachten openden afgelopen Maand hun deuren voor bijzondere rondleidingen en wisten zo veel bezoekers te trekken. De rondleidingen door het Haags Gemeentearchief en het Gemeentearchief Ede waren uitverkocht en ook de kaarten voor een bezoek aan de Koninklijke Wachtkamers op Station Den Haag Holland Spoor gingen als warme broodjes over de toonbank. 

Interactief

Echt impact creëren doe je bij voorkeur door het publiek ook te laten meedoen. Interactieve programma's doen het daarom altijd goed. Museum Speelklok, het Heerenveen Museum en het Philips Museum organiseerden leuke escaperooms en spellen voor kinderen en families. In het Gemeentearchief Zaanstad kon je meedoen aan een heuse archiefqueeste, waarbij je al puzzelend je weg door het archief moest zoeken op zoek naar het handvest van hertog Jan van Beieren. Interactie was er ook volop bij de gamevoorstelling 'De Nederlandsche Cocaïnefabriek’ van Tafel van Vijf Muziektheater en Museum Huis Doorn, waar het publiek onderdeel werd van de voorstelling. Heb je niet zo'n groot budget? Denk dan ook eens aan een quizelement in je programma. Zo betrek je het publiek op een laagdrempelige manier bij je boodschap. 

Meer voorbeelden

Op maandvandegeschiedenis.nl/terugblik2023 ontdek je de hoogtepunten van de vorige editie. Daar vind je ook de video’s van de Maand van de Geschiedenis Reporters.