Artikel

Educatieporgramma Op klompen door de dessa

Beeldvorming tijdens de dekolonisatieoorlog bij de immersive voorstelling Op klompen door de dessa

Media hebben veel invloed op de manier waarop wij als publiek naar elkaar en de wereld kijken. Maar in hoeverre zijn de media een betrouwbare gids? In de masterclass Medialogica ontrafelen leerlingen samen met de experts van Beeld en Geluid en omroep Human de mechanismen die schuilgaan achter grote gebeurtenissen in de media en mediahypes.

 

De Masterclass Medialogica – Beeldvorming tijdens de dekolonisatieoorlog is in samenwerking met Indisch Herinneringscentrum Den Haag speciaal ontwikkeld als educatieve verdieping op de immersieve theatervoorstelling Op klompen door de dessa. Tijdens deze voorstelling neem je actief deel en kies je eigen verhaallijn tijdens de voorstelling. In een unieke theatervorm, met een mix van storytelling en gaming-elementen, wordt het verhaal verteld van een Nederlandse dienstplichtige soldaat die tijdens de Dekolonisatieoorlog moest vechten in het voormalig Nederlands-Indië.

Studio Immersief brengt dit indringende oorlogsverhaal als immersieve theaterervaring exclusieve locaties in Vlissingen, Leeuwarden en Den Haag.

Opzet

De masterclass Medialogica laat zien hoe de werkelijkheid verdrongen kan worden door beelden, met een nieuwe werkelijkheden tot gevolg. Hoe werkt de totstandkoming van de publieke opinie en welke rol spelen media en wij zelf daarin?

Deze masterclass is speciaal gevormd naar de immersieve theatervoorstelling en heeft als hoofdthema de Dekolonisatieoorlog in het voormalig Nederlands-Indië (1945-1949).

Tijdens de masterclass brengen we heden en verleden samen en analyseren leerlingen de historische gebeurtenis vanuit mediaperspectief. Daarbij staan we in het bijzonder stil bij de beeldvorming die ontstaat tijdens een conflict, de kracht van propaganda en de meerwaarde van meerdere perspectieven op gebeurtenissen.

Na de masterclass zijn leerlingen in staat media beter te ontleden en zijn zich bewust(er) van de werking van de publieke opinie, informatiestromen, informatieverwerking en hun eigen positie in het medialandschap.

Deze Masterclass is een samenwerking tussen HUMAN, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Indisch Herinneringscentrum en Studio Immersief.

Praktische informatie

Deze workshop bieden we zowel in de klas aan als op locatie. Neem voor meer informatie en het bespreken van de mogelijkheden contact met ons op.

  • Geschikt voor VO leerlingen en MBO-studenten
  • Duur workshop: 1,5 uur / duur voorstelling: 75 min
  • Groepsgrootte: maximaal 30 leerlingen
  • Prijs: €225 per groep voor workshopleider, excl. entree voorstelling
  • Op locatie: bijkomende reiskosten