Artikel

Terugblik de Maand InZicht 2019

Landelijke inspiratie- en netwerkbijeenkomst 4 april

Om tot een divers en tegendraads programma te komen in oktober organiseerde de Maand van de Geschiedenis op 4 april dé landelijke inspiratie- en netwerkbijeenkomst de Maand InZicht voor (potentiële) deelnemers, relaties en partners. Ruim honderdvijftig erfgoed- en cultuurprofessionals kwamen op deze dag bijeen om zich te laten inspireren rondom het thema Zij/Hij. Hieronder vind je het (beeld)verslag van de dag!

Wat weet jij eigenlijk van vrouwengeschiedenis?

De dagvoorzitters van vandaag - historisch onderzoeksbureau Van Gisteren en initiators van F-site - warmen de zaal door de kennis van vrouwen in de geschiedenis te testen. "Op welke wet beriepen Amsterdamse agenten zich om Aaicha tot in de jaren ’70 lastig te vallen?" Door deze vragen is het gelijk duidelijk: het is belangrijk en nodig om onze blik op de geschiedenis van een ander perspectief te belichten in oktober. 

Dagvoorzitters van de Maand Inzicht, onderzoeksbureau Van Gisteren en initiators F-Site. Foto: Masha Bakker


Waarom zie ik mezelf niet terug? 

"Wist je dat er in totaal 10,7 miljard LHBTI’s ooit geleefd hebben in de wereld?"

De Transketeers, een filmcollectief van drie transmannen, leiden een ludieke bewustwordingscampagne voor het vertellen van niet-vertelde LHBTI-verhalen. Want het is belangrijk om jezelf gerepresenteerd te zien in de geschiedenis. Aan de hand van een privilegebingo zetten ze de deelnemers aan het denken over hun eigen uitgangspunt. De winnaar van de bingo kreeg een mok met de tekst: ‘Uw mok is zelfs leeg halfvol’. Ook Eveline van Rijswijk vraagt zich af waarom er nog nooit iemand zoals zij in het Torentje op het Binnenhof heeft gezeten. In een verkorte versie van haar onewomanshow onderzoekt ze waarom Nederland nog geen vrouwelijke premier heeft gehad. 

"100 jaar Vrouwen in de politiek, waar blijft de eerste vrouwelijke premier?!"

De Transketeers over LHBTI's in de geschiedenis. Foto: Masha Bakker

De privilegebingo van de Transketeers. Foto: Masha Bakker

Eveline van Rijswijk tijdens haar onewomanshow 'De Première'. Foto: Masha Bakker

Stamboomonderzoek in een ander perspectief

Eeuwenlang geven vaders de familienaam door aan hun kinderen. Stamboomonderzoek langs mannelijke lijn is daardoor relatief eenvoudig. Harmen Snel vertelt in zijn workshop hoe je ook je vrouwelijke voorouders kan onderzoeken. De specialist uit het Stadsarchief Amsterdam waarschuwt wel: "Stamboomonderzoek is verslavend. Voor ieder antwoord krijg je weer twee nieuwe vragen". De workshop is een mooi voorbeeld dat je onderzoektechnieken anders moet inzetten, wil je ze bruikbaar maken om vrouwen in de geschiedenis te onderzoeken. 

Harmen Snel, stamboomspecialist bij Stadsarchief Amsterdam. Foto Masha Bakker

Klopt het beeld wel? 

"De vrouw het huis, de man de straat" - klopt dat wel? 

Conservator Wooncultuur in het Nederlands Openluchtmuseum, Hans Piena, gaat in zijn lezing 'Sloof of Partner' in op de heersende ideeën rondom vrouwen in typische 'mannenberoepen'. Centraal staat de veel genoemde stelling dat Nederlandse vrouwen tussen 1600-1800 uitgesloten waren van gilde gereguleerde arbeid. Aan de hand van boedelinventarissen, dialectopnamen van het Meertens Instituut, objecten, iconografie en historische reisverslagen licht hij toe dat op het platteland boerinnen eerder als vennoten in het boerenbedrijf gezien moeten worden en hij weerlegt daarmee de stelling. Nieuw onderzoek kan het heersende beeld doen kantelen. 

Hans Piena tijdens de lezing 'Sloof of Partner'. Foto: Masha Bakker

Ook Hubert Slings, wetenschappelijk medewerker bij het Nederlands Openluchtmuseum en Rolf ter Sluis, voormalig directeur van het Universiteitsmuseum Groningen, onderzochten het heersende beeld van één van het meest tot de verbeelding sprekende canonvenster: Aletta Jacobs. 

 

Hoe betrek je een jonge doelgroep? 

De Maand van de Geschiedenis biedt veel mogelijkheden om een jong(er) publiek te trekken. Eén van de mogelijkheden is influencer marketing legt Buro Dertig uit. Zo vertellen zij dat Mond-tot-Mondreclame de puurste vorm van influencer markting is en dat 80% van de millennials geen aankoop doet zonder recensie. Door de inzet van (culturele) influencers en het delen van persoonlijke en achtergrondverhalen op je sociale media kan je jouw boodschap op een authentieke manier bij deze doelgroep onder de aandacht brengen. 

Een andere manier om jouw activiteit aan te vullen of op een andere manier te presenteren is door het maken van een podcast. Ervaren podcastmaker Luuk Heezen geeft tips, zoals: "draadloze microfoontjes zijn één van de belangrijkste onderdelen van een professioneel podcastpakket. Het is functioneel en men vergeet snel dat er een microfoon is, waardoor het minder snel ongemakkelijk is."

Aan de slag met Influencer Marketing. Foto: Masha Bakker

Luuk Heezen vertelt hoe je een podcast maakt. Foto: Masha Bakker

Discussie leidt tot aanscherping 

“De pil is een van de grootste revoluties voor de vrouw” - Marita Mathijsen "Maar waarom slikt de man die eigenlijk niet"- Alma Mathijsen

Essayisten van de Maand van de Geschiedenis, Alma en Marita Mathijsen, lezen voor het eerst iets uit hun essay voor. Hieruit blijkt hoe moeder en dochter van mening verschillen over allerlei feministische thema's. Theatergroep Aluin speelt een deel van hun toneelbewerking Metamorfosen, waarin zij ingaan op het thema Zij/Hij. Waarom hebben de vrouwen in de meesterwerken van Ovidius eigenlijk geen naam? Het thema Zij/Hij biedt allerlei aanknopingspunten om de geschiedenis opnieuw te onderzoeken, anders te presenteren en daarmee recht te doen aan de geschiedenissen die het waard zijn verteld te worden. De Maand InZicht heeft in elk geval genoeg nieuwe inzichten gebracht om mooie activiteiten te verzinnen.   

De Maand InZicht werd mede mogelijk gemaakt door bijdragen van het Nederlands Openluchtmuseum, het Fonds voor Cultuurparticipatie, Historisch Nieuwsblad, de Stichting CPNB, Van Gisteren, De Transketeers, Eveline van Rijswijk, Buro Dertig, Luuk Heezen en Theatergroep Aluin

 

Foto: Masha Bakker


Foto: Masha Bakker