Artikel

Geschiedenisschrijver in de les

datum, tijd en locatie in overleg

De Schrijverscentrale en de Maand van de Geschiedenis slaan de handen ineen om bezoeken te stimuleren van geschiedenisschrijvers in het voortgezet onderwijs. Door het jaar heen, en vooral tijdens de Maand van de Geschiedenis in oktober, bezoeken schrijvers klassen door het hele land om met leerlingen in gesprek te gaan over de geschiedenisboeken die ze hebben geschreven.

Boek nu een schrijver voor een inspirerende les.

foto: Tim Buiting

Van een meeslepend portret over een Keizer van het Romeinse rijk tot een persoonlijk verhaal van een 16-jarig meisje tijdens de Tweede Wereldoorlog; de verhalen van onze geschiedenisschrijvers maken het verleden tastbaar en geven scholieren meer begrip en inzicht in het heden. 

De schrijvers vertellen ook graag over hoe hun boeken tot stand zijn gekomen. Welke bronnen ze hebben geraadpleegd, wat voor archieven ze hebben bezocht en op welke plaatsen ze zijn geweest om inspiratie op te doen voor het boek. Met de verhalen van geschiedenisschrijvers willen we de leesmotivatie onder scholieren verder bevorderen, omdat het belang van lezen verder gaat dan het vak Nederlands. Door het lezen wakkeren we de nieuwsgierigheid naar geschiedenisverhalen aan en vergroten we het inlevingsvermogen, wat ten goede kan komen aan het opnemen van de stof en het begrip van de geschiedenis.

Boek een geschiedenisschrijver voor in de klas!

Bij bijna elk tijdvak of onderwerp dat in de geschiedenisles (of bij Mens en Maatschappij) wordt behandeld, is een geschikte schrijver te vinden.  Via het zoekscherm kun je geschiedenisschrijvers vinden door bij de filter ‘thema’ te kiezen voor ‘geschiedenis’. Via de filter ‘leeftijdsgroep’ kun je de doelgroep selecteren voor het bezoek. 

Een schrijversbezoek is ideaal voor een vakoverstijgende les, waarin bijvoorbeeld de vakgroepen Nederlands en Geschiedenis samenwerken. Het Damstede College organiseerde laatst zo'n les met Anna Woltz die sprak over haar boek De tunnel dat zich afspeelt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Lees het verslag van dit bezoek. 

Inspiratielijst auteurs

  • Karin Amatmoekrim (20e eeuw, koloniaal verleden en WOII; 15+, ook vmbo)
  • Lianne Damen (18e eeuw, koloniaal verleden en slavernij; 16+, ook vmbo4)
  • Willemijn van Dijk (oudheid/Rome; 15+)
  • Erik de Graaf (graphic novelist; WOII; 12+, ook vmbo)
  • Ewoud Kieft (WOI en WOII, democratie en burgerschap; 12+, ook vmbo)
  • Herman Pleij (Middeleeuwen; 15+)
  • Linda Dielemans (prehistorie, tijd van jagers en boeren tot 3000 voor Christus, Middeleeuwen, tijd van steden en staten (1000-1500); klas 1-3 vmbo-havo-vwo met boeken, klas 4-6: geen boeken, maar kan wel vertellen over archeologie)
  • Martine Letterie (Tijd van burgers en stoommachines (1800-1900); Tijd van Wereldoorlogen (1900-1950); 1-2-3 vmbo-havo-vwo.
  • Lotte van den Noort (Tijd van burgers en stoommachines (1800-1900); 2-3-4, vmbo-havo(-vwo))
  • Lydia Rood (Tijd van steden en staten (1000-1500); Tijd van ontdekkers en hervormers (1500-1600); Tijd van regenten en vorsten (1600-1700); Tijd van pruiken en revoluties (1700-1800); Tijd van wereldoorlogen (1900-1950) voor 1-2-3 vmbo, havo, vwo. Tijd van steden en staten (1000-1500); Tijd van regenten en vorsten (1600-1700) voor 4-5-6 havo, vwo)
  • Astrid Sy (Tijd van Wereldoorlogen (1900-1950); tijd van televisie en computer (1950-heden); alle klassen (nadruk boeken: 1 vmbo-havo-vwo en 4-5-6 havo/vwo)

Wil je meer informatie of advies? Kijk dan op de website van de Schrijverscentrale of neem contact op.