Artikel

Op weg naar de Maand van de Geschiedenis 2017

Terugblik Landelijke Netwerkdag

Om tot een prikkelend programma te komen in oktober organiseerde de Maand van de Geschiedenis op 23 maart dé Landelijke Netwerkdag voor deelnemende organisaties en partners. Ruim tweehonderd erfgoed- en cultuurprofessionals kwamen deze dag bijeen om toffe activiteiten te bedenken rondom het thema Geluk. Hieronder vind je het (beeld)verslag van de Reizende Reporters: Kayleigh Goudsmit, Michael Bremmers, Rachelle Stoffels en Tim Guiking.

Geluk is? 

Geluk: het lijkt tegenwoordig een obsessie. Op 20 maart, World Happiness Day, bleek Nederland in het jaarlijkse World Happiness Report opnieuw in de top 10 van gelukkigste landen te staan. Maar, vraagt meesterverteller Herman Pleij aan de zaal, heeft u weleens naar de criteria gekeken? Dit zijn: een brede welvaartsdeling, goede zorg en een hoog vertrouwen in de overheid. "Maar wie wordt er ooit wakker met de gedachte ‘ik ben gelukkig, want ik heb zo’n vertrouwen in de overheid?" Zo begint de dag met stof tot nadenken over geluk.

Herman Pleij

 

Alle rechten voorbehouden

“Maar wie wordt er ooit wakker met de gedachte ‘ik ben gelukkig, want ik heb zo’n vertrouwen in de overheid?"

Ernst-Jan Pfauth (De Correspondent) vraagt ons wie zich de afgelopen jaren wel eens te druk heeft gevoeld – vrijwel de hele zaal steekt de hand op. “De stoïcijnen schreven dat het streven naar geluk een negatieve ervaring is. De geschiedenis leert: we leggen het onszelf op.” Met deze waarschuwing in het achterhoofd kijken we uit naar oktober, want we hebben weer veel te doen!

Ernst- Jan Pfauth - De Correspondent. Foto: Rachelle Stoffels.

Aan de slag

Gelukkig presenteerde de Maand van de Geschiedenis, in samenwerking met Blauwe Noordzee, het handboek Hoe je in een maand geschiedenis maakt. Een publicatie vol tips, trucs en praktijkvoorbeelden voor het opzetten van activiteiten. Het eerste exemplaar werd overhandigd aan Jan Jaap Knol (directeur van het Fonds voor Cultuurparticipatie). Hij gaf aan trots te zijn de komende jaren aan de Maand van de Geschiedenis verbonden te zijn en is razend benieuwd naar het thema van volgend jaar.

V.l.n.r.: Ellen Snoep - Maand van de Geschiedenis, Jan Jaap Knol - Fonds voor Cultuurparticipatie - Boris Franssen - Blauwe Noordzee. Foto Rachelle Stoffels.

Maar eerst het thema van 2017: Geluk. Deelnemende organisaties zijn al aan het brainstormen wat voor activiteiten ze kunnen organiseren. Padmini Kruitwagen (communicatie-adviseur Maand van de Geschiedenis) benadrukt dat participatie belangrijk is voor een groot deel van de 300.000 fysieke bezoekers die de Maand van de Geschiedenis jaarlijks trekt. “Ontwikkel een activiteit speciaal voor de Maand, iets dat je in de andere maanden niet kunt ervaren. Dan zetten wij het in de etalage.”

V.l.n.r.: Amber van der Chijs - Rijksmuseum, Anouk Estourgie - Dag van de Rotterdamse Geschiedenis, Annemarie Lavèn - Historisch Nieuwsblad en Padmini Kruitwagen - Maand van de Geschiedenis. Foto Rachelle Stoffels.

"Ontwikkel een activiteit speciaal voor de Maand, iets dat je in de andere maanden niet kunt ervaren."

Ook als je geen knuffelbare organisatie bent, bijvoorbeeld omdat je alleen online opereert, zijn er mogelijkheden. “Je kunt bezoekers ook op andere manieren laten participeren: bijvoorbeeld met content toegespitst op het thema.” Padmini ziet ook steeds meer samenwerking tussen partijen binnen en buiten het erfgoedveld. Dat blijkt meteen waar te zijn: Anouk Estourgie (projectleider Dag van de Rotterdamse Geschiedenis/ Rotterdam Festivals) krijgt vanuit het publiek een aanbod om samen te werken met een lokaal tijdschrift.

Alle mooie ideeën ten spijt, zonder geld om ze uit te voeren kom je niet verder. Esther Metternich (relatiemanager fondsen Nederlands Openluchtmuseum) wijst erop dat fondsenwerving veel meer is dan cashen. Het gaat om het creëren van draagvlak en het aangaan van relaties: de gemeenschappelijke waarden van jouw organisatie en het fonds of je donateur zijn de basis voor een succesvolle aanvraag.

Esther Metternich - Nederlands Openluchtmuseum. Foto Rachelle Stoffels.

"De gemeenschappelijke waarden van jouw organisatie en het fonds of je donateur zijn de basis voor een succesvolle aanvraag."

En dan: publiek

De volgende uitdaging is het werven van bezoekers. Nienke Bloemers (marketingmanager Tropenmuseum, het Afrika Museum en Museum Volkenkunde) vertelt dat universele thema’s als vrijheid en identiteit het over het algemeen goed doen bij het publiek, maar dat je mensen pas echt raakt als je het persoonlijk maakt. Dat werkt ook als je kinderen wilt bereiken. Laat hen rondsnuffelen in het museum en verbindt de stukken uit het museum aan de hand van verhalen aan hun omgeving, leert Alexandra van Steen (directeur Flipje en Streekmuseum Tiel) ons.

Alexandra van Steen - Flipje en Streekmuseum Tiel. Foto Rachelle Stoffels

Je publiek bereik je met een combinatie van brede en target-marketing. Denk aan (gesponsorde) berichten via Facebook en maak naast je eigen (online) kanalen gebruik van anderen met een groot bereik. Amber van der Chijs (eventmanager Rijksmuseum) werkt bijvoorbeeld samen met CJP: zo bereikt het museum een andere doelgroep, zonder de reguliere doelgroep te verliezen.

Het Van Abbemuseum ontwikkelde een Special Guests-programma voor een ‘onzichtbare’ doelgroep: de 3.5 miljoen Nederlanders met een handicap. Door het ontwikkelen hiervan is Marleen Hartjes (coördinator Special Guests Van Abbemuseum) zich veel bewuster geworden van de mogelijkheden om verhalen te vertellen over de collectie. Dit kan ook aan de hand van reuk, tast, geluid en gebarentaal. Haar advies kunnen we ook breder toepassen: als je een specifieke doelgroep wilt bereiken, moet je goed nadenken over wat je wilt overbrengen, en je doelgroep bij je organisatie betrekken.

Marleen Hartjes - Van Abbenmuseum. Foto Rachelle Stoffels.

"Als je een specifieke doelgroep wilt bereiken, moet je goed nadenken over wat je wilt overbrengen, en je doelgroep bij je organisatie betrekken."

Op zoek naar geluk

Voor inspiratie over geluk door de eeuwen heen kunnen we terecht bij Felix Klos, Marchien den Hertog en Nelleke Noordervliet. Maar hoe verbinden we geluk aan geschiedenis in een activiteit? De manier waarop de klassieke auteurs tegen geluk aankeken inspireert Felix Klos: “Bouw de tuin van Epicurus na en geef daar geluksworkshops.”  

V.l.n.r.: Nelleke Noordervliet, Felix Klos en Marchien den Hertog. Foto Rachelle Stoffels

“Bouw de tuin van Epicurus na en geef daar geluksworkshops.”

Legio mogelijkheden en tips dus op deze inspirerende dag in de historische Gelderlandfabriek. Amber van der Chijs vertelt ons dat haar team van de Nacht van de Geschiedenis ontzettend gelukkig werd van het thema van dit jaar. En omdat geluk groter wordt als je het deelt, moet het met de activiteiten van dit jaar helemaal goed komen.

Foto: Rachelle Stoffels.

Reizende Reporters, v.l.n.r.: Rachelle Stoffels, Kayleigh Goudsmit, Tim Guiking en Michael Bremmers. Foto Rachelle Stoffels.

Alle rechten voorbehouden

Top crew Landelijke Netwerkdag, v.l.n.r: Hilde Dortmans, Petra Hermans, Suzan Kemps en Phebe Kloos - coördinator Landelijke Netwerkdag.

Bekijk alle foto's op Flickr.

De Landelijke Netwerkbijeenkomst werd mede mogelijk gemaakt door bijdragen van het Nederlands Openluchtmuseum, Historisch Nieuwsblad, Rijksmuseum, Fonds voor Cultuurparticipatie, Van Abbemuseum, De Correspondent, Flipje en Streekmuseum Tiel, Blauwe Noordzee en Solid Ground Movement