Artikel

In de schijnwerpers

Mediacampagne Maand van de Geschiedenis

Uit evaluatieonderzoek van Motivaction blijkt dat de Maand van de Geschiedenis 38% van de Nederlanders bereikt via artikelen en bijlagen in de krant en tijdschrift, items op tv en radio, outdoor en online vermeldingen. Hiervoor werken we intensief samen met een veelheid aan (media)partners, die zorgen voor een enorme zichtbaarheid van de Maand van de Geschiedenis en die jouw activiteit in de schijnwerpers zetten.

VPRO Radio

Magazine
Samen  met Historisch Nieuwsblad brengen we het Maand van de Geschiedenis-magazine uit. Het magazine (oplage 180.000 exemplaren ) wordt via de 40.0000 abonnees van het Historisch Nieuwsblad en op 3.000 plaatsen in Nederland verspreid. Dit zijn deelnemende organisaties, boekhandels, bibliotheken, VVV’s, culturele horecalocaties, hogescholen en universiteiten. Het magazine besteedt uitgebreid aandacht aan de programmering in oktober. Ook jouw activiteit maakt kans om opgenomen te worden in het magazine! Een belangrijke voorwaarde: meld je activiteit uiterlijk 7 augustus aan op maandvandegeschiedenis.nl.

Foto bij Magazine

Essay
De auteur van het essay van de Maand van de Geschiedenis is een belangrijke ambassadeur van onze campagne. Er wordt in september en oktober veel gepubliceerd en uitgezonden rondom het essay. Zo hield Fidan Ekiz vorig jaar een vlammend betoog in De Wereld Draait Door  over het essay Hoe lang nog zwijgen? en was burgemeester Aboutaleb in 2015 te gast bij Pauw. Het essay wordt uitgegeven door de CPNB, stichting Collectieve Propaganda van het Nederlands Boek. Vanaf 1 oktober is het essay van de Maand van de Geschiedenis te koop in de boekhandel.

Fidan VPRO

VPRO
Begin oktober vind je in de VPRO-gids een uitgebreide bijlage over de Maand van de Geschiedenis, met activiteiten in oktober, interviews, artikelen en meer. Activiteiten die uiterlijk 7 augustus zijn aangemeld, maken wederom kans om opgenomen te worden in de VPRO-gids. VPRO radioprogramma OVT besteedt  met meerdere uitzendingen in oktober ook volop aandacht aan de Maand van de Geschiedenis. Op tv staat een uitzending van Andere Tijden in het teken van de Maand van de Geschiedenis.

VPRO-gids bijlage MvdG

Metro
Honderden columnisten, jong en oud, geschiedenisliefhebber- en leek, doen jaarlijks mee met de grote Metro en Maand van de Geschiedenis columnwedstrijd. Vanuit het thema stimuleren we participatie en awareness voor het programma van de Maand van de Geschiedenis. Daarnaast besteedt Metro in oktober aandacht aan bijzondere activiteiten in de Maand van de Geschiedenis.

Metro MvdG Columns
Natuurlijk besteden we op véél meer manieren aandacht aan de programmering, via de nieuwsbrieven van de Museumvereniging, uitagenda’s van toeristische partners, agendatips in landelijke en regionale kranten, social media en regionale omroepen.

Media