Artikel

FAQ

Antwoord op veelgestelde vragen

Waarom een promotietoolkit?

Gedeelde look is gedeelde boodschap.
De Maand van de Geschiedenis wordt georganiseerd door honderden musea, archieven, boekhandels, theaters, bibliotheken, platforms, historische verenigingen en noem maar op. Als we één visuele identiteit uitstralen, dragen we samen de campagne waardoor onze boodschap voor het publiek herkenbaar is. We creëren meer bereik en kunnen de promotie van geschiedenis daarmee krachtiger neerzetten.

Wat zit er in een online promotietoolkit?

In de toolkit zit een template waarmee je zelf een poster voor je activiteit kan maken, een template voor een programmaflyer inclusief blokkenschema, een Facebook-layer voor de online zichtbaarheid, het logo van de Maand van de Geschiedenis en een promotiefilm die te embedden is op je eigen website of social media-kanalen. Ook bevat de online toolkit een invulpersbericht en een template voor een eigen beachvlag.

Hoe gebruik ik de online promotietoolkit?

Voor de templates van de poster en programmaflyer heb je het programma (en kennis van) InDesign nodig. Voor de Facebooklayer heb je het programma (en kennis van) Photoshop nodig. Als je de templates opent in de genoemde programma’s hebben we begeleidende teksten neergezet om je wegwijs te maken in de opmaak.

Wat kost een online promotietoolkit?

Deze bieden we alle deelnemende instellingen gratis aan. De eventuele productiekosten zijn voor eigen rekening.

Welke fysieke materialen kan ik inzetten?

Voor de offline campagne sturen wij in september een gratis minipromotiepakket of betaald standaardpromotiepakket. Alle deelnemende instellingen ontvangen deze pakketten in de week van 12-19 september. Boekhandels en bibliotheken ontvangen ook nog aanvullend materiaal voor de toptitels. Boekhandels die daarvoor een bestelling hebben geplaatst via de CPNB ontvangen daarnaast het essay en een display.

Wat zit er in een offline promotietoolkit?

In het gratis minipromotiepakket zitten twee campagneposters A2 en 50 Maand van de Geschiedenis-magazines. Het betaalde standaardpromotiepakket bevat dit eveneens, en daarnaast nog 40 ansichtkaarten, 2 indoor banieren en 2 Maand van de Geschiedenis-tassen.

Wat kost een offline promotietoolkit?

Het minipromotiepakket is gratis. Let op: wil je dit pakket ontvangen, dan moet je je activiteit aanmelden vóór 6 augustus. Het standaardpromotiepakket kost € 25 excl. BTW en moest worden besteld vóór 18 juli.

Wanneer zet ik de promotietoolkits in?

De promotietoolkits mogen per 1 september ingezet worden.

Het programma van mijn activiteit is in de zomer nog niet definitief, wat nu?

Ook al moest je voor een standaardpromotiepakket je activiteit vóór 18 juli aanmelden en voor een minipromotiepakket vóór 6 augustus, het programma van je activiteit hoeft dan nog niet definitief te zijn. Het systeem biedt de mogelijkheid je activiteit tot 15 september te bewerken. Als wij de activiteit echter nog mee gaan nemen in onze uitingen, moet de belangrijkste informatie voor 10 augustus wel online staan.