Artikel

Hoe haal je meer uit Instagram?

Een snelcursus Instagrammen

Heb jij een Instagrampagina voor je organisatie en slinger je af en toe een post de wereld in? Dan leert cultureel influencer Marit Berends (@cultuur_snuiver) je in dit artikel hoe je meer interactie uit dit medium kunt halen! Groeien gaat namelijk nooit vanzelf. Hoe kom je van strategie tot post? Hoe bereik je een jonge(re) doelgroep? En hoe haak je aan op de social mediastrategie van de Maand van de Geschiedenis? Marit geeft praktische tips en oefeningen zodat je na afloop gelijk aan de slag kan!

 

Door: Marit Berends

Feitje (1) Voor we starten: heb jij al een businessaccount? Nee? Stel het dan gelijk in, zo kom je veel over je eigen volgers en interactie te weten en krijg inzicht in de interactie van jouw pagina.

Feitje (2) Realiseer je dat het maken van content en onderhouden van een Instagrampagina tijd en mankracht kost.

Even kort, waarom is het een goed idee om als historische of culturele organisatie Instagram in te zetten? Vanwege de cijfers en de vorm!

Allereerst de cijfers. Afgelopen jaar steeg het aantal Instagramgebruikers in Nederland naar 5,6 miljoen. Ruim de helft daarvan is dagelijks te vinden op dit medium en vooral jongeren zijn erg actief op Instagram - meer dan 80% van de jongeren onder de 20 jaar oud heeft een account.

Dan de vorm van het medium.  Doordat Instagram een heel visueel communicatiemiddel is, leent het zich uitstekend voor mooi beeldmateriaal, zoals historische foto’s, kunst en objecten. Dit betekent echter niet dat het medium oppervlakkig is. Juist de combinatie van beeld en ‘captions’ – de bijschriften onder de foto, vergelijkbaar met een post op Facebook – maken berichten op Instagram zowel visueel aantrekkelijk als inhoudelijk interessant.
Een nieuwe doelgroep en veel mogelijkheid tot interactie maakt dat Instagram het waard is mee te nemen in je marketing- en communicatiestrategie!

In dit online stappenplan rijk ik praktische tips aan, zodat je hier direct mee aan de slag kunt! Alle opdrachtjes kun e zelf of met je collega’s doen. Het team van de Maand van de Geschiedenis heeft de opdrachten ook gedaan. Ter inspiratie vind je hier ook hun antwoorden.

Doe onderzoek, verdiep je!

Allereerst, voordat we ook maar ergens mee starten is het belangrijk om je in Instagram te verdiepen. Bij het bouwen van je eigen account kan het helpen om naar andere Instagramaccounts te kijken. Wat vind je goed aan deze accounts? Wat kun je hiervan meenemen in je eigen account? Wat vind je minder goed? Hoe kun je dat bij je eigen account vermijden? Zo kun je van andere accounts leren.

Opdracht 1: kijk op je telefoon - max. 20 seconden - op 5 tot 10 accounts die jij met plezier volgt en probeer daarbij de volgende vragen te beantwoorden.

  1. Waarom volg jij dit account?
  2. Wat vind je van de bio? Dit is de tekst die bovenaan staat
  3. Wat vind je van de meest recente negen foto’s?
  4. Hoe zorgt dit account voor interactie met volgers?

Feitje (3) Jouw account is zo goed als je laatste 6 tot 9 posts. Dit is wat een bezoeker ziet als hij of zij op jouw pagina komt. Op basis van deze 6 tot 9 posts, besluiten mensen in een oogwenk of jij het waard bent om te volgen.

Je kent ze vast, de Golden Circles van Simon Sinek. Relevante merken verkopen geen What (bijvoorbeeld tickets voor een evenement), maar hebben een urgente kern, hun Why.

In het kort:

  1. Why: Wat is je doel? Wat is je drijfveer? Waarom doet jouw organisatie ertoe?
  2. How: De Hoe gaat over het proces. Wat maakt jouw organisatie uniek en relevant? Hoe ga jij ervoor zorgen dat jouw why uitkomt?
  3. What: Wat is het gewenste resultaat?

Heb jij de Why, How en What van je organisatie al eens naar je online marketing vertaald? Ook voor Instagram is deze online identiteit van belang. Voordat je direct allerlei posts maakt, is het goed eerst na te denken over wat jouw organisatie als online merk is. En onthoud: hoe inspirerender en consistenter je merk is, hoe meer mensen het gaan volgen. Durf hierbij keuzes te maken, je hoeft niet iedereen aan te spreken. Het is juist goed om een online identiteit te kiezen en hieraan vast te houden, zodat je herkenbaar en persoonlijk bent.

Heb jij de Why, How en What van je organisatie al eens naar je online marketing vertaald? Ook voor Instagram is deze online identiteit van belang. Voordat je direct allerlei posts maakt, is het goed eerst na te denken over wat jouw organisatie als online merk is. En onthoud: hoe inspirerender en consistenter je merk is, hoe meer mensen het gaan volgen. Durf hierbij keuzes te maken, je hoeft niet iedereen aan te spreken. Het is juist goed om een online identiteit te kiezen en hieraan vast te houden, zodat je herkenbaar en persoonlijk bent.

Voorbeelden van je Why

  • Ik wil mijn collectie laten zien
  • Ik wil jonge mensen verleiden naar het museum te komen / iets bijbrengen over geschiedenis
  • Op mijn platform ga ik in gesprek met jonge mensen over vrijheid / oost-west / kunst 
  • Antwoord Maand van de Geschiedenis: Wij geloven dat kennis van het verleden bijdraagt aan begrip van het heden. Daarom willen wij geschiedenis op een creatieve en opvallende manier onder de aandacht van het publiek brengen.

Opdracht 2: Ga bij de accounts die jij goed vindt, na wat hun ‘Why’ is en bedenk zo specifiek mogelijk op welke doelgroep zij zich richten.

Feitje (4): Instagram is een op zichzelf staand medium. Het is geen teaser om door te klikken naar je website.

Doelgroep

Nu verder naar de How. Onderdeel van je How is je specifieke doelgroep. Misschien heb je al opgemerkt dat posts op Facebook zich  heel anders gedragen dan op Instagram. Wellicht heb je al op Instagram geëxperimenteerd en gezien dat een bepaalde post het goed doet op Facebook, terwijl deze op Instagram helemaal niet in de smaak lijkt te vallen. Dit komt doordat beide sociale media een andere doelgroep trekken en bedienen. Vraag je daarom af: Voor wie schrijf jij je content? En onthoud: Durf te kiezen!

Antwoord Maand van de Geschiedenis: Wij richten ons met onze Instagram zowel op mensen die culturele en historische events en plekken afgaan als mensen die wel geïnteresseerd zijn in geschiedenis, maar deze plekken niet per definitie opzoeken. Daarom posten wij berichten over geschiedenis in de breedste zin van het woord: historische gebeurtenissen, tentoonstellingen, nieuwsberichten, thuistips etc. waarbij we in de caption extra inhoudelijke verdieping bij de foto bieden. Wij merken dat ons publiek op Instagram jonger is, meer geïnteresseerd is in kunst, tips met betrekking tot ‘nieuwe media’, meer openstaat voor prikkelende stellingen en minder geïnteresseerd is in ‘die hard’ geschiedenisonderwerpen dan ons publiek op Facebook.

Realiseer je bij het maken van content hoe jij je het medium zelf gebruikt. Bekijk jij Instagram in de trein, tijdens het tv kijken? Lees je eerst tekst of kijk je naar de foto? Ga uit van een extreem luie volger, dan zit je altijd goed. Dit betekent: maak een heldere tekst, vermijd jargon, maar schrijf ook zeker niet te kinderachtig.

Opdracht 3: Bedenk  jouw ‘Why’ en ‘How’ voor Instagram. Bedenk bij de ‘How’ ook goed wie de doelgroep van dit specifieke medium is (dat kan bijvoorbeeld heel anders dan zijn dan jouw Facebook-doelgroep).

Aan de slag!

We lopen de verschillende onderdelen en trucs van Instagram door aan de hand van het maken van een post!

Foto en caption

Bij Instagram geldt: eerst de foto, dan de caption - in deze volgorde! Het beeld is leidend en bepaalt of je volger de tekst leest. Zorg dus dat de afbeelding kwalitatief mooi en prikkelend is. Je krijgt eenheid in je feed – het overzicht van al je posts - door bijvoorbeeld altijd hetzelfde filter voor je foto te kiezen. Heb je een duidelijke boodschap te melden, zoals een winactie, zet dit dan ook duidelijk in je foto. Zo vergroot je de kans dat jouw post het gewenste effect heeft.

Feitje (5) Foto’s met mensen erop krijgen 38% meer likes.

Hashtags en geotags

Hashtags zijn erg belangrijk en zorgen voor nieuwe volgers! Hashtags zijn eigenlijk trefwoorden waarmee foto’s gecategoriseerd worden. Klik zelf maar eens op #maandvandegeschiedenis. Deze categorie heeft 1000+ foto’s. #artoftheday heeft er bijna 33 miljoen, met dagelijks honderden nieuwe foto’s.

In een caption mag je van Instagram 30 hashtags gebruiken, en hoewel dit veel klinkt, is het zeker de moeite om hier volop gebruik van te maken en 30 trefwoorden aan jouw bericht te hangen. In de statistieken kun e later zien hoeveel mensen jouw post via de hashtags hebben gevonden. Hiermee bereik je dus nieuwe mensen die jou nog niet volgen. Kies bij het selecteren van hashtags voor een combinatie van grote hashtags (bv. #Geschiedenis) en kleine (#MvdG20, #Oostwest). Gebruik niet steeds dezelfde combinatie van hashtags, maar wissel af. Inspiratie nodig? Kijk welke hashtags anderen gebruiken.

Een andere tag is de geotag, die verschijnt boven aan je post en wijst de locatie van de post aan. Ook hier zoeken mensen op. Gebruik deze locatietag altijd, ook als de locatie van de post in eerste instantie niet zo relevent lijkt. Via de geotag kun je mensen bereiken die je anders niet had bereikt.

Noem je in je post een andere persoon, organisatie, instelling, medium, museum etc. die ook Instagram heeft? Tag deze persoon dan.  Je tagt mensen door ‘@’ in je tekst te gebruiken. Doe dit zowel in de tekst als in de foto. Door andere accounts te taggen weten zij dat jij een bericht over hen hebt geplaats en kunnen zij jouw stories bovendien delen. Zo wordt jouw bereik vergroot.

Opdracht 4: Bedenk 15 basis hashtags voor jouw posts; bedenk 15 incidentele hashtags voor jouw posts.

Antwoord Maand van de Geschiedenis: Wij gebruiken standaard de hashtag #maandvandegeschiedenis. Bovendien gebruiken we afhankelijk van het jaar en het thema altijd hashtags zoals, #mvdg20 en #oostwest. Voorbeelden van incidentele hashtags die wij in de afgelopen posts hebben gebruik zijn #tweedewereldoorlog, #geschiedenis #todayinhistory #throwbackthursday #expo #boekstagram #archeologie. Ook gebruiken wij soms Engelse hashtags, zoals #history #booksofinstagram #archeology #warhistory etc.

Gebruik de mogelijkheden

Instagram kent veel verschillende mogelijkheden om interactie op gang te krijgen. Zo zijn stories net zo belangrijk als posts. Stories zijn foto’s die 24 uur zichtbaar blijven. Je kunt quizvragen maken, polls opzetten, vragen stellen, maar je kunt ook live gaan. Maak dus zowel posts als stories. Je maakt een story door op jouw 'profielfoto' te klikken, zoals te zien op deze afbeelding.

 

Naast intern bereik, de mensen die jij met jouw eigen account bereikt, is er ook extern bereik, mensen die via andere accounts of via hashtags bij jouw posts terecht komen. Om het externe bereik te vergroten kan je bijvoorbeeld (culturele) influencers inzetten. Op deze manier boor je een nieuwe doelgroep aan.

Feitje (6) Influencers kunnen je helpen jouw merk te versterken. Ga in gesprek met influencers die je graag volgt en bespreek mogelijke samenwerkingen. Spreek duidelijke randvoorwaarden (budget, invalshoek) af en laat ze vervolgens vrij. Influencers kennen hun eigen doelgroep het beste en weten het beste wat op hun eigen account wel en niet werkt.

Ook een winactie kan een goede manier zijn meer bereik te genereren. Let er daarbij op dat het woord WIN duidelijk in je foto te zien is en stel voorwaarden aan het meedingen naar de prijs. Moeten ze de foto liken of delen? Moeten ze andere mensen onder de foto taggen om kans te maken op de prijs? Zo vergroot je het bereik van je post en leren meer mensen kennis maken met jouw account.

Instagram heeft ook een mogelijkheid om langere filmpjes te posten. Dit is eigenlijk een soort korte YouTube collectie, genaamd IGTV (Instagram TV). Experimenteer met de verschillende mogelijkheden en kijk wat het doet met jouw bereik en interactie!

Handige apps

Naast de handige features van Instagram zelf, zijn er een aantal externe apps die je kunnen helpen bij het gebruiken van het mediumDeze twee apps gebruik ik zelf graag:

Preview: hierin kun je de volgorde van je posts vooraf bepalen. Zo kun je vóór het posten kijken of je nieuwe foto bij de oude posts past, zodat je feed een mooi geheel wordt. Dit is belangrijk, want zoals ik al eerder zei: je account is zo goed als de laatste 6 tot 9 posts.

Planoly: In deze app kun je content inplannen. In tegenstelling tot Facebook, is het bij Instagram niet mogelijk om via de app zelf posts in te plannen. Onthoud echter wel dat Instagram een sociaal medium is. Alleen maar zenden en ingeplande foto’s posten, leidt niet tot groei. Wat wel tot groei leidt, vertel ik hieronder.

Trucjes

Hoewel het algoritme van Instagram, net als bij Facebook, een raadsel blijft, kun je er wel iets op inspelen. Jouw post wordt ongeveer aan 10% van je volgers getoond. Hoe meer interactie, hoe meer accounts jouw post zal bereiken, maar hoe zorg je voor interactie? Ik heb daar de volgende trucjes voor:

  • Test eens met het tijdstip waarop je post. Veel mensen kijken in de trein, tijdens het televisiekijken of tijdens de lunch naar Instagram. Op welk tijdstip krijgen jouw posts de meeste interactie?
  • Instagram waardeert je post na ongeveer een half uur en na ongeveer twee uur. Zorg dat je in deze eerste periode interactie op je post verzamelt, likes, reacties, deelacties, dan wordt jouw post aan meer mensen getoond.
  • Like een paar posts van een account en reageer op stories van anderen. Hierdoor weet dit account dat jij bestaat en gaat hij of zij je misschien wel volgen. Dit kan ook door interactie aan te gaan met foto’s onder bepaalde hashtags (#erfgoed, #geschiedenis) of geotags (Tivoli Vredenburg, Stedelijk Museum). Like deze foto’s of reageer eronder.
  • Instagram is een sociaal medium! Reageer op anderen en like altijd reacties die anderen onder jouw posts maken. Deel ook content van het publiek, bijvoorbeeld in je stories.
  • Stel een vraag in je caption, zo lok je een reactie uit! Krijg je een reactie? Altijd even liken!

Opdracht 5: Pas de bovengenoemde trucjes eens vijf dagen achter elkaar toe en kijk wat het oplevert!

Aanhaken bij de Maand van de Geschiedenis 2020 op Instagram

Wij delen al sinds februari content rondom de Maand van de Geschiedenis 2020 en het thema Oost/West. Dit doen wij, zoals hierboven genoemd, onder de hashtags #maandvandegeschiedenis #mvdg20 en #oostwest. We vinden het leuk als jullie ook mooie content, interessante verhalen en opvallende foto’s omtrent het thema posten en lichten deze voorbeelden graag uit. Maak je een mooie post over de Maand van de Geschiedenis of het thema Oost/West, gebruik dan de hierboven genoemde hashtags en tag ons @maand_van_de_geschiedenis. Doe dit vooral ook als je in oktober iets plaatst over een activiteit die je in het kader van de Maand van de Geschiedenis organiseert. Dan kunnen wij deze content weer delen op ons account. Zo helpen we elkaar om een groot bereik te creëren en geschiedenis bij een breed publiek onder de aandacht te brengen.

Marit Berends (1994) is cultuurhistorica. Naast haar werk al fondsenwever bij Paleis Het Loo is ze op Instagram actief als @cultuur_snuiver. Hier deelt ze tips over geschiedenis, podcasts, tentoonstellingen, kunst, boeken, series etc. met meer dan 5.000 volgers. Zo laat ze zien hoe leuk cultuur kan zijn. Marit werd in 2019 uitgeroepen tot Jonge Historicus van het jaar.

Heb je vragen of wil je van gedachten wisselen? Je kunt Marit bereiken op cultuursnuiver@gmail.com of via Instagram @cultuur_snuiver.