Artikel

In de schijnwerpers

Uit evaluatieonderzoek van Motivaction blijkt dat de Maand van de Geschiedenis veel Nederlanders bereikt via radio en televisie, maar ook via artikelen en bijlagen in de krant en tijdschriften, evenals via outdoor en online vermeldingen. Om dit te blijven verwezenlijken, werken we intensief samen verschillende mediapartners, die zorgen voor een enorme zichtbaarheid van de Maand van de Geschiedenis en die jouw activiteit in de schijnwerpers zetten.

Magazine
Samen met Historisch Nieuwsblad brengen we het Maand van de Geschiedenis-magazine uit. Het magazine (oplage 130.000 exemplaren) wordt via de abonnees van Historisch Nieuwsblad en op duizenden plaatsen in Nederland verspreid. Dit zijn deelnemende organisaties, boekhandels, bibliotheken, VVV’s, culturele horecalocaties, hogescholen en universiteiten. Het magazine besteedt uitgebreid aandacht aan de programmering in oktober. Ook jouw activiteit maakt kans om opgenomen te worden in het magazine. Een belangrijke voorwaarde: meld je activiteit aan voor 10 augustus.

Essay
De auteur van het essay van de Maand van de Geschiedenis is een belangrijke ambassadeur van onze campagne. Er wordt in september en oktober veel gepubliceerd en uitgezonden rondom het essay. Dit jaar schrijft Abdelkader Benali het essay, getiteld Reizigers van een nieuwe tijd. Vanaf 1 oktober is het essay van de Maand van de Geschiedenis te koop in de boekhandel voor € 3,95. De essayist is ook (onder voorbehoud van beschikbaarheid) te boeken voor jouw eigen evenement tijdens de Maand.

VPRO
Begin oktober vind je in de VPRO-gids een uitgebreide bijlage over de Maand van de Geschiedenis, met activiteiten in oktober, interviews, artikelen en meer. Activiteiten die uiterlijk 10 augustus zijn aangemeld, maken ook kans om opgenomen te worden in de bijlage bij de VPRO-gids. VPRO-radioprogramma OVT besteedt met meerdere uitzendingen in oktober eveneens volop aandacht aan de Maand van de Geschiedenis.

Natuurlijk besteden we op veel meer manieren aandacht aan de programmering, via regionale omroepen, sociale media, agendatips in landelijke en regionale dagbladen, nieuwsbrieven en uitagenda’s.