Artikel

De Maand 2019 in de media

Mediacampagne Maand van de Geschiedenis

Uit evaluatieonderzoek van Motivaction blijkt dat de Maand van de Geschiedenis 33% van de Nederlanders bereikt via artikelen en bijlagen in de krant en tijdschrift, items op tv en radio, outdoor en online vermeldingen. Hiervoor werken we intensief samen met een veelheid aan (media)partners, die zorgen voor een enorme zichtbaarheid van de Maand van de Geschiedenis en die jouw activiteit in de schijnwerpers zetten.

Magazine

Samen met Historisch Nieuwsblad brengen we het Maand van de Geschiedenis-magazine uit. Het magazine (oplage 180.000 exemplaren) wordt via de 40.0000 abonnees van het Historisch Nieuwsblad en op 3.000 plaatsen in Nederland verspreid. Dit zijn deelnemende organisaties, boekhandels, bibliotheken, VVV’s, culturele horecalocaties, hogescholen en universiteiten. Het magazine besteedt uitgebreid aandacht aan de programmering in oktober.

Maand van de Geschiedenis magazine 2019

Essay
In 2019 werd het essay geschreven door dochter en moeder Alma en Marita Mathijsen. De Maand van de Geschiedenis-essayisten zijn belangrijke ambassadeurs van onze campagne. Zo zaten aan tafel bij Tijd voor Max, waar bekend werd gemaakt dat zij het essay rondom het thema Zij/Hij gingen schrijven. Vooral in september en oktober wordt veel gepubliceerd en uitgezonden rondom het essay. Daarnaast waren Alma en Marita in oktober te zien op meerdere events. Het essay wordt uitgegeven door de CPNB, stichting Collectieve Propaganda van het Nederlands Boek. Vanaf 1 oktober is het essay van de Maand van de Geschiedenis voor € 3,50 te koop in de boekhandel.

VPRO
Begin oktober vind je in de VPRO-gids een uitgebreide bijlage over de Maand van de Geschiedenis, met activiteiten, interviews, artikelen en meer. Ook VPRO radioprogramma OVT besteedt met meerdere live-uitzendingen, zoals de aftrap van de Maand in het Openluchtmuseum in Arnhem, volop aandacht aan de Maand van de Geschiedenis. 

Natuurlijk besteden we op véél meer manieren aandacht aan de programmering, bijvoorbeeld via uitagenda’s van toeristische partners, agendatips in landelijke en regionale kranten, social media en regionale omroepen.