Artikel

In de schijnwerpers

Mediacampagne Maand van de Geschiedenis

Uit evaluatieonderzoek van Motivaction blijkt dat de Maand van de Geschiedenis 38% van de Nederlanders bereikt via artikelen en bijlagen in de krant en tijdschrift, items op tv en radio, outdoor en online vermeldingen. Hiervoor werken we intensief samen met een veelheid aan (media)partners, die zorgen voor een enorme zichtbaarheid van de Maand van de Geschiedenis en die jouw activiteit in de schijnwerpers zetten.

Magazine

Samen met Historisch Nieuwsblad brengen we het Maand van de Geschiedenis-magazine uit. Het magazine (oplage 180.000 exemplaren) wordt via de 40.0000 abonnees van het Historisch Nieuwsblad en op 3.000 plaatsen in Nederland verspreid. Dit zijn deelnemende organisaties, boekhandels, bibliotheken, VVV’s, culturele horecalocaties, hogescholen en universiteiten. Het magazine besteedt uitgebreid aandacht aan de programmering in oktober.

Maand van de Geschiedenis magazine 2018

Essay
Dit jaar wordt het essay geschreven door Nelleke Noordervliet. De auteur is een belangrijke ambassadeur van onze campagne. Zo zat Noordervliet aan tafel bij Tijd voor Max, waar bekend werd gemaakt dat zij het essay rondom het thema Opstand schrijft. Vooral in september en oktober wordt veel gepubliceerd en uitgezonden rondom het essay. Daarnaast is Noordervliet in oktober te zien op meerdere events. Het essay wordt uitgegeven door de CPNB, stichting Collectieve Propaganda van het Nederlands Boek. Vanaf 1 oktober is het essay van de Maand van de Geschiedenis voor € 3,50 te koop in de boekhandel.

 

VPRO
Begin oktober vind je in de VPRO-gids een uitgebreide bijlage over de Maand van de Geschiedenis, met activiteiten, interviews, artikelen en meer. VPRO radioprogramma OVT besteedt met meerdere live-uitzendingen in oktober ook volop aandacht aan de Maand van de Geschiedenis. 


VPRO-gids bijlage 2018

 

Natuurlijk besteden we op véél meer manieren aandacht aan de programmering, via de nieuwsbrieven van de Museumvereniging, uitagenda’s van toeristische partners, agendatips in landelijke en regionale kranten, social media en regionale omroepen.